La Plataforma del Tercer Sector (PTS), que engloba més de 30.000 entitats socials, entre les quals EAPN, confia que es formi Govern després de les eleccions del pròxim 10 de novembre per impulsar les polítiques socials i començar a solucionar els problemes reals de la ciutadania, després d’una època d’inestabilitat política en què l’agenda social ha estat paralitzada, tot i la urgència de determinades qüestions.
A més, les entitats esperen que el nou Govern treballi per avançar en igualtat i inclusió i no retrocedir en drets fonamentals, donant compliment així als compromisos que estan assumint durant la campanya electoral.
El president de la Plataforma del Tercer Sector (PTS), Luciano Poyato, ha dit que la situació actual és “desoladora”, ja que segons les últimes dades, a Espanya hi ha 12’2 milions de persones en situació de pobresa o exclusió social. Cal destacar que a més, se suma que 1’5 milions de llars no poden pagar els subministraments de llum, aigua o gas i que sorgeixen noves desigualtats que, de moment, no han trobat polítiques per combatre-les, ni governs que les impulsin.
Propostes electorals
Amb aquest context, Poyato ha tornat a posar sobre la taula les propostes electorals de la PTS davant els candidats polítics perquè, segons ha dit, “siguin preses en compte i es assumeixi el compromís amb l’impuls social que necessiten els ciutadans “.
Així, ha defensat la reforma de la Constitució Espanyola per dotar amb rang de fonamentals dels drets socials, econòmics i culturals i blindar-les amb el màxim grau de protecció i garantia. A més, ha insistit en la necessitat d’arribar a un Pacte contra la Pobresa i la Desigualtat per millorar les xifres anteriors i evitar caure en la cronificació d’aquests problemes.
“Necessitam per part dels partits polítics aclucades d’ull clares i un compromís cap al Tercer Sector, que es reconegui el paper que exerceixen les organitzacions en la societat actual i per a això, necessitem urgentment un model de sostenibilitat que no estigui sometsa a l’atzar de les circumstàncies, ni de les conjuntures polítiques. Necessitam garanties i condicions reglamentades que ens permetin realitzar el nostre treball en col·laboració amb les administracions públiques “, ha subratllat el president de la PTS.
En relació amb això, ha aprofitat per reivindicar novament el desenvolupament urgent de la Llei del Tercer Sector, que precisament fa exprés aquest reconeixement a través del Programa d’Impuls a les entitats de Tercer Sector, que és una de les actuacions que encara no s’ha executat, quan s’han complert ja quatre anys d’aprovació de la norma.
Finalment, ha manifestat que “la sostenibilitat també implica desenvolupar el reglament de la nova casella de l’0,7% amb fins socials de l’Impost de Societats, una mesura que les empreses han tingut oportunitat de marcar, per primera vegada, en aquest exercici i que necessitem executar el proper any”.
La Plataforma del Tercer Sector
Fundada el gener de 2012 per set de les organitzacions més representatives de l’àmbit del social a Espanya (EAPN, PVE, POAS, CERMI, Creu Roja, Càritas i ONCE). A la Plataforma s’han sumat posteriorment la Coordinadora d’ONGD d’Espanya i la Plataforma de la Infància. A més, formen part de la PTS deu plataformes i taules territorials. Actualment, representa prop de 30.000 entitats de l’àmbit social.